Cikkek

Kövesse asztro-híreinket a blogunkon!
Olvasd hetente frissülő cikkeinket!

Egészség - Az antioxidánsok szerepe

Egészség – Az antioxidánsok szerepe

Dátum: 03.10.2013

Mit jelent az antioxidáns? Nekünk, hétköznapi embereknek elég azt tudni róla, hogy vitaminokból, flavinokból és molekulákból álló vegyületek, amelyek segítik az immunrendszer működését. Méghozzá úgy, hogy megkötik a szabadgyököket.

Máris itt a következő kérdés, de mik is azok a szabadgyökök?

Mikor stressz ér bennünket, vagy lebetegszünk, a szervezetünk szabadgyököket kreál, hogy harcba küldje őket vírusok, bacilusok vagy egyéb más támadás ellen, de amikor elmúlik a veszély, akkor egy egészséges szervezet elkezd antioxidánsokat termelni, hogy visszakösse ezeket. Azért fontos, hogy főleg betegség esetén és közvetlen utána antioxidánsokban gazdag táplálékot együnk, mert nem mindig képes a szervezetünk önmagában annyi antioxidánst termelni, mint amennyire szükség lenne belőle.

De miért baj, ha szabadon maradnak ezek a „gyökök”?

A kutatások azt mutatják, hogy korai öregedés és rákbetegség esetén nagyon magas a szabadgyökök száma, így arra a következtetésre jutottak, ha lekötnék ezeket, akkor talán megállítható vagy legalábbis lassítható lenne az öregedés vagy a rákbetegség folyamata. Arról már nem is beszélve, hogy ezek a szabad gyökök nem csupán antioxidánsokhoz kötődnek, hanem sok más káros anyaghoz, mint például a műanyagszármazékok, amit szintén nagy arányban viszünk be sajátos táplálkozási kultúránkkal a szervezetünkbe. De még ha nem is jutnak ezek az úgynevezett szabadgyökök külső hatásra káros anyagokhoz, de bent sem képes a testünk elegendő antioxidánst előállítani, akkor is rombolóak lehetnek, mert az egészséges sejtekből „rabolnak” maguknak „párt”, s ezzel végül a testünk önmagát is képes megbetegíteni, s már nem kell hozzá külső támadás.

De miként serkenthetjük a termelést vagy pótolhatjuk az antioxidánsokat?

A legújabb kutatások óva intenek minket a mesterséges antioxidánsok bevitelétől, helyette a helyes táplálkozásra hívják fel a figyelmet. Ennek oka, hogy az antioxidánsok zöme zsírban oldódó vitamin, vagyis könnyen túladagolhatjuk vele a szervezetünket, ami szintén káros. Viszont a zöldség, a hús, a zöld tea tartalmaz antioxidánsokat. A fáma szerint legmagasabb antioxidáns tartalommal a sárga és a piros zöldségek rendelkeznek, vagyis a répa, sütőtök, alma, paprika és a paradicsom.

Hagyj hozzászólást

*